Welkom

Welkom op dit blog van Team Cygnus. Team Cygnus heeft een gestroomlijnde ligfiets ontwikkeld die zich kan meten met de snelste ligfietsen ter wereld. Doelstelling is om met een optimale mens-machine combinatie wereldrecords te verbreken. Het Cygnus team bestaat uit technische specialisten van verschillende disciplines. Zij beschikken over vele jaren stroomlijn ervaring, zowel in racen als in ontwerpen. Alle Cygnus teamleden zijn wedstrijdrijders uitkomend op het hoogste niveau. Elk jaar rijden zij nationale en internationale wedstrijden als Battle Mountain, Wereld -en Europese kampioenschappen, Michigan Human Powered Speed Challenge, maar ook recordpogingen op de banen van RDW, DEKRA en Opel.

Op de pagina "Team" kunt u zien wie de leden zijn van Cygnus.

Sunday, September 15, 2013

Battle Mountain - dag 6

Vandaag is de laatste dag van de WHPSC. We moeten weer vroeg uit de veren en dat wordt steeds lastiger. Na zo'n week begint de vermoeidheid toch wel merkbaar te worden. Na het ontbijt laden we snel de auto in en vertrekken we naar de baan. De weersomstandigheden lijken erg goed te zijn. Aangezien er de afgelopen avonden niet gereden is en er nog maar 2 kansen zijn, vanochtend en vanavond, is het een drukte van belang. Normaal laten de meeste rijders de ochtenden schieten, maar het is nog maar de vraag of het weer vanavond goed genoeg is om uberhaupt te kunnen rijden.

Jan-Marcel rijdt in de tweede sessie een solide rit, maar is niet blij met het resultaat. Hij komt kapot uit de fiets, maar het is domweg nog veel te koud en vochtig voor (persoonlijke) records. De weersomstandigheden worden ondertussen wel wat beter. De zon begint langzaam aan wat meer kracht te krijgen. Thomas gaat in de vierde sessie goed van start, maar gaat na ongeveer 1 mijl naar de linker weghelft. Die heeft blijkbaar problemen. Onze noodprocedure treedt zonder dat daar overleg voor nodig is in werking. Dat resulteert dan ook in een prachtige mid-course catch. Thomas komt onder het rubber uit de fiets, maar de band was nog net niet lek.


Binnen 5 minuten wordt de band gewisseld en staan we al weer klaar om naar de start terug te rijden. We moeten alleen nog even wachten voordat de weg weer geopend is. We mogen de on-deck positie die Jan-Marcel had gereserveerd in de 5de heat gebruiken zodat Thomas toch nog een snelheid kan neerzetten van 70,4 mijl per uur.

We rijden meteen door naar het civic center voor de rijdersmeeting. De rijders van de universiteit van Toronto hebben goed gereden en team Cygnus daalt behoorlijk in de statistieken. David en Jan-Marcel schrijven zich beiden in voor de avondsessies; David voor de eerste heat, Jan-Marcel voor de derde. Snel weer naar het hotel voor een lunch, 5 minuten losrijden en een powernap. Dan gaat het weer op naar het civic center voor de traditionele fotoshoot.


State Trooper Arthur Aten is daar ook weer van de partij en hij deelt weer de nodige bonnen uit.


We gaan weer snel naar het hotel. Thomas en David gaan de remhandel aanpassen; Jan-Marcel probeert ondertussen met behulp van losrijden en powernaps weer een normaal gevoel in zijn benen te krijgen.

Als we weer naar de baan rijden waait het behoorlijk. Dat ziet er niet goed uit. David besluit om niet te rijden. De wind waait veel te hard. Ook in de tweede heat zijn er veel rijders die hun race schrappen. Men realiseert zich dat de run vanwege de wind toch niet legaal zal zijn. Vlak voor de derde heat gaat de wind liggen. Gaan we dan toch nog een goede avondsessie krijgen? Iedereen in de laatste sessie besluit om te gaan rijden. Het begint ondertussen al aardig te schemeren, maar daar hebben wij met de cameras geen last van. Snel achter elkaar worden de rijders gestart en Jan-Marcel gaat ook goed weg. Een rustige start, maar dat is niet verwonderlijk na de rit van vanochtend. Met een snelheid van ruim 78 mijl per uur wordt hij uiteindelijk derde van de wedstrijd. Met een behoorlijke spierpijn wordt hij uit de fiets geholpen. Dat wordt de komende dagen nog veel uitfietsen.


Sebastiaan Bowier blijkt een nieuw wereldrecord gereden te hebben van 83,13 mijl per uur op de voet gevolgd door een uitstekend rijdende Wil Baselmans. Team Cygnus wil beide heren ook via deze weg nogmaals van harte feliciteren met het behaalde resultaat. Op naar Battle Mountain 2014?

No comments:

Post a Comment