Welkom

Welkom op dit blog van Team Cygnus. Team Cygnus ontwerpt en bouwt speedbikes en speedtrikes die zich kunnen meten met de snelste ter wereld. Doelstelling is om met een optimale mens-machine combinatie wereldrecords te verbreken. Het Cygnus team bestaat uit technische specialisten van verschillende disciplines. Zij beschikken over vele jaren stroomlijn ervaring, zowel in racen als in ontwerpen. Alle Cygnus teamleden zijn wedstrijdrijders uitkomend op het hoogste niveau. Elk jaar rijden zij nationale en internationale wedstrijden als Battle Mountain, Wereld -en Europese kampioenschappen, Michigan Human Powered Speed Challenge, maar ook recordpogingen op de banen van RDW, DEKRA en Opel.

Op de pagina "Team" kunt u zien wie de leden zijn van Cygnus.

Thursday, September 12, 2013

Battle Mountain - dag 3

Om een gegarandeerde plek in de avondsessies te verwerven, rijden David en Thomas vanmorgen op het lange parcours. Beiden zijn erop gebrand om te laten zien wat ze waard zijn. Vanwege Thomas zijn enkel wordt besloten om eerst Thomas te laten rijden zodat hij later David kan aanduwen als hij start. Thomas is te bang dat zijn enkel te veel pijn doet als we dit omdraaien. Gelukkig kunnen we vanmorgen gebruik maken van de diensten van Rob Hitchcock; Jan-Marcel kan daardoor vandaag lekker uitslapen om vanavond vol aan de bak te kunnen.

Rob Hitchcock en Team Cygnus 

We zijn ruimschoots op tijd op de parkeerplaats bij de "gravelpit" van de lokale mijn. En als een geoliede machine wordt de auto uitgepakt en de warm rijdt fiets klaargezet. David en Thomas kunnen rustig opwarmen want er moet eerst gewacht worden op de schoolbus en een kwalificatie heat.

Tegen de tijd dat we dan eindelijk Thomas kunnen laten rijden is de wind opgestoken en niet langer legaal. Jammer, maar Thomas' benen voelen nog niet optimaal na een dag lang staan tijdens "show and tell". Desondanks wordt een solide 64.72mph of 104,15km/h behaald. De snelheid is een direct gevolg van het slechte weer want niemand komt boven de 65mph uit.

Veel rijders besluiten niet te rijden vanwege het weer en als we terug zijn kunnen we David toch al in de tweede heat starten hierdoor. Als we David starten trekt de fiets naar rechts en rijdt David op het stopbord af langs de kant van de weg. Gelukkig kan David op tijd remmen en kunnen we opnieuw starten. Weer trekt de fiets naar rechts.

We besluiten niet verder te proberen en eerst het probleem te vinden en op te lossen. Al snel blijkt de fameuze remhandel de boosdoener; naar beneden geroteerd loopt deze tegen het frame en voorkomt stuur uitslag naar links. Probleem gevonden en opgelost schrijven we ons in voor de laatste heat. Helaas is het dan al zo laat dat we niet meer kunnen rijden, NDOT kan de weg niet langer open houden. David zal morgenochtend opnieuw een poging moeten wagen.

Over de avondruns kunnen we kort zijn. Het is de hele dag bewolkt geweest en tegen de tijd dat we naar de baan vertrekken zien we verschillende buitjes overtrekken. Onderweg blijkt de weg nat te zijn en vallen er nog steeds druppels. Als we bij de start aankomen staat iedereen op een kluitje bij de weg. Het is 'koud', winderig en vochtig. De avondsessie wordt geannuleerd. Rijden onder deze omstandigheden heeft geen enkele zin.

Wel schudden we nog even de hand van state trooper Arthur Aten. Inderdaad, de state trooper die ons vorig jaar op de bon slingerde vanwege het overschrijden van de speedlimit. Het is een leuk weerzien en hij herkent ons nog allemaal.

No comments:

Post a Comment