Welkom

Welkom op dit blog van Team Cygnus. Team Cygnus heeft een gestroomlijnde ligfiets ontwikkeld die zich kan meten met de snelste ligfietsen ter wereld. Doelstelling is om met een optimale mens-machine combinatie wereldrecords te verbreken. Het Cygnus team bestaat uit technische specialisten van verschillende disciplines. Zij beschikken over vele jaren stroomlijn ervaring, zowel in racen als in ontwerpen. Alle Cygnus teamleden zijn wedstrijdrijders uitkomend op het hoogste niveau. Elk jaar rijden zij nationale en internationale wedstrijden als Battle Mountain, Wereld -en Europese kampioenschappen, Michigan Human Powered Speed Challenge, maar ook recordpogingen op de banen van RDW, DEKRA en Opel.

Op de pagina "Team" kunt u zien wie de leden zijn van Cygnus.

Tuesday, September 10, 2013

Battle Mountain - dag 1

Het begon vandaag met de kwalificaties. Thomas stond in de eerste sessie gepland, David in de tweede en Jan-Marcel in de vierde. Thomas kwam goed weg en Frans en Jan-Marcel reden chase. Na ongeveer 1 mijl stond team Delft/Amsterdam langs de kant van de weg. Zij waren voor ons gestart, maar hadden blijkbaar pech. Dit bleek later een probleem met de ketting geweest te zijn. Een kleine kilometer verder zien we Thomas opeens naar de linkerbaan gaan. Die lijkt ook problemen te hebben. We halen hem snel in, zetten de auto ver in de berm en vangen hem op. We halen hem snel uit de fiets en maken de weg vrij voor de volgende deelnemers. Thomas had de indruk dat de ketting eraf lag. Hij trapte in het luchtledige. Als we even later terug zijn bij de start ligt de ketting gewoon op de tandwielen.

David reed een keurige kwalificatie. Hij heeft het rustig aan gedaan vanwege de hoeveelheid wind. Jan-Marcel rijdt ook zonder problemen door de kwalificatie. De wind was nog wat verder aangetrokken.

Thomas krijgt in de laatste sessie nog een kans om te kwalificeren. Helaas krijgt hij een lekke band en deze keer zijn we helaas niet snel genoeg om hem op te vangen. Hij wist de fiets echter bijna stil te zetten voordat hij omviel, dus de schade bleef beperkt tot een paar oppervlakkige krasjes in de lak. Die zijn 's middags weer weggewerkt.

Tijdens de avondsessie heeft alleen Jan-Marcel gereden. De rit zag er redelijk uit. Niet snel maar dat was gezien de hoeveelheid wind ook niet te verwachten. Bij de catch gebeurde echter iets opmerkelijks. Het eerste afremmen ging goed, maar vlak bij catch schiet de remgreep van het stuur af en viel er niet meer te remmen. Met een snelheid van ongeveer 35 km/u schoot hij catch voorbij. Net na catch lukte het hem om de remgreep weer op het stuur te krijgen. En remde hij alsnog verder af. Er was daar niemand meer om te vangen zodat hij op ongeveer 75 meter voor het roadblock omviel. De schade aan de fiets bestaat wederom uit wat oppervlakkige krasjes in de lak. Na de ridersmeeting (ook te volgen via u-stream: http://www.ustream.tv/channel/whpsc ) hebben we weer gegeten bij de chinees. Morgenochtend weer vroeg op voor de kwalificaties van Thomas.

No comments:

Post a Comment