Na de crash van David gisteravond, zie de blog van gister, hebben we vandaag rustig aan gedaan. We konden iets langer in bed blijven liggen, rustig ontbijten en daarna aan de fiets werken. De krassen op de kuip zijn zo goed gevuld en de kuip is weer strak. 's Middags hebben Thomas, David en Frans de fiets weer in elkaar gezet en heeft Jan-Marcel extra rust gekregen.
Om half vijf was de auto ingepakt en konden we vertrekken naar de start. Ruim op tijd, geen haast en genoeg tijd voor warmrijden en relaxt praten met een paar locals bij de roadblock en met de state trooper. De politieman is de afgelopen week al vaak even komen kijken. Niet alleen om te zien dat alles volgens de regels verloopt, maar ook om oververhitte locals op de bon te slingeren EN puur uit interesse.
De wind was bij de eerste sessie ruim boven legal. Enkele teams besloten daarom om niet te gaan rijden. Tijdens de tweede sessie nam de wind sterk af om vlak voor het begin van de derde sessie ruim legal te zijn. Het hele team stond inmiddels op scherp. Nu zou het moeten gebeuren. De start verliep perfect en ook de opbouw van de race verliep volgens het boekje. De volgauto had af en toe moeite om de versnelling van de fiets bij te houden. 78 mph volgens de teller in de volgauto en een fiets die bij je wegrijdt, dat belooft een hele hoge eindsnelheid.
De catch was perfect en Jan-Marcel kwam uitgeput uit de fiets. 127 kilometer per uur volgens eigen meeting. Dat zou een enorme verbetering zijn van zijn persoonlijk record eerder deze week.
De domper voor ons team kwam tijdens de bekendmaking van de snelheden. Om een of andere reden was de tijd van Jan-Marcel niet gemeten. Geen officiele tijd derhalve. Dat is zwaar balen. Jan Bos verbeterde zijn persoonlijk record naar 126.5 km/u; een geweldige prestatie.
Maar wacht even kunnen we dan helemaal geen tijd achterhalen. De race was immers gefilmd vanuit de fiets. Met de sd-kaart zijn we naar Neil gelopen. Hij werkt hier samen met Claudia aan een documentaire over de World Human powered Speed Challenge. Hij heeft de video bekeken en op basis daarvan de tijd bepaald die nodig was voor de 200 meter. Door de meeting te starten terwijl de startstreep nog in beeld is en te eindigen na de finish lijn weten we zeker dat de benodigde tijd niet meer kan zijn dan 5.633 seconden. Doordat we voor de start beginnen en na finish eindigen kan de werkelijke tijd alleen maar korter zijn.
De timingcommissie en de organisatie laten nog weten wat er verder gaat gebeuren. We hebben nu in elk geval de bevestiging dat de snelheid ruim boven de 127 km/u was.
De analyse van Neil en de timmingcommisie vindt u hier
Pagina's
Welkom
Welkom op dit blog van Team Cygnus. Team Cygnus ontwerpt en bouwt speedbikes en speedtrikes die zich kunnen meten met de snelste ter wereld. Doelstelling is om met een optimale mens-machine combinatie wereldrecords te verbreken. Het Cygnus team bestaat uit technische specialisten van verschillende disciplines. Zij beschikken over vele jaren stroomlijn ervaring, zowel in racen als in ontwerpen. Alle Cygnus teamleden zijn wedstrijdrijders uitkomend op het hoogste niveau. Elk jaar rijden zij nationale en internationale wedstrijden als Battle Mountain, Wereld -en Europese kampioenschappen, Michigan Human Powered Speed Challenge, maar ook recordpogingen op de banen van RDW, DEKRA en Opel.
Op de pagina "Team" kunt u zien wie de leden zijn van Cygnus.
Op de pagina "Team" kunt u zien wie de leden zijn van Cygnus.
Sunday, September 16, 2012
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment