Welkom

Welkom op dit blog van Team Cygnus. Team Cygnus ontwerpt en bouwt speedbikes en speedtrikes die zich kunnen meten met de snelste ter wereld. Doelstelling is om met een optimale mens-machine combinatie wereldrecords te verbreken. Het Cygnus team bestaat uit technische specialisten van verschillende disciplines. Zij beschikken over vele jaren stroomlijn ervaring, zowel in racen als in ontwerpen. Alle Cygnus teamleden zijn wedstrijdrijders uitkomend op het hoogste niveau. Elk jaar rijden zij nationale en internationale wedstrijden als Battle Mountain, Wereld -en Europese kampioenschappen, Michigan Human Powered Speed Challenge, maar ook recordpogingen op de banen van RDW, DEKRA en Opel.

Op de pagina "Team" kunt u zien wie de leden zijn van Cygnus.

Saturday, July 8, 2017

Dekra Vrijdagavond

Ruim op tijd staan we klaar bij de benzinepomp voor de eerste bespreking. Het Franse team komt vlak na ons aan met een nieuwe rijder en een "oude" fiets. Daarna verschijnt ook al snel het team van de universiteiten Delft/Amsterdam. Heike is ietwat verlaat. Na een korte kennismaking gaan we naar de baan. Ook daar moeten we nog even wachten voor we eindelijk rond zeven uur de heilige ovaal mogen betreden.  We nemen ons intrek in de pitsstraat en maken alles klaar.



Guillome van de Franse universiteit gaat als eerste de baan op. Na een aantal ronden vindt hij het tijd om de kwaliteit van de grasmat naast de baan te testen. Die blijkt toch wat minder vlak te zijn dan verwacht en zo glijdt hij dan op zijn zijkant over de finishlijn. Met wat krassen op de fiets en een lichtelijk gedeukt ego komen ze daar goed weg. Hij bleek slecht zicht te hebben door een beslagen ruit.

Daarna kan Pieter even de baan op. Na enkele rondjes komt hij bezweet en ontevreden de pits ingereden. Hij heeft veel te veel vermogen nodig. Er loopt wat tape aan dat snel verwijderd wordt. Na nog een testrondje blijkt er meer aan de hand te zijn. Dat wordt morgenochtend zoeken.

Uiteindelijk mag Jan ook nog een paar rondjes rijden. Het is de eerste keer dat hij met camera's rijdt en dat is toch even wennen. Na in totaal vier rondjes moeten we van de baan af. Er loopt iets een heel klein beetje aan, waarschijnlijk een achterwielplaat. Ook daar zullen we morgenochtend even naar kijken.

4 comments:

  1. Vooropgesteld: ik vind het fantastisch welke snelheden gehaald kunnen worden en diep respect daarvoor! Aan de andere kant valt mij op dat het met recordfietsen veel meer sleutelen is dan fietsen, er is altijd wat (niet in orde).

    ReplyDelete
  2. Hallo Piet.

    Dank voor je reactie.
    Sorry voor onze "late" reactie. We hadden weinig tot geen internet en vooral ook heel weinig tijd beschikbaar afgelopen weekend.
    Er wordt inderdaad heel veel tijd gespendeerd aan sleutelen. Zeker als er sprake is van een nieuwe of gewijzigde recordfiets.
    Het rijden met recordfietsen is niet te vergelijken met "normale" fietsen.
    Op je stadsfiets/ligfiets merk je het amper als je daar een spiegeltje op monteert, qua vermogen/snelheid.
    Bij recordfietsen is een verkeerd geplakt tape-je het verschil tussen een recordsnelheid of ergens in de middenmoot rijden.
    We hebben in het verleden precies het moment kunnen terugvinden in de meetgegevens dat Jan een aantal vliegen heeft geraakt tijdens zijn run.
    Het vermogen dat hij moest leveren om dezelfde snelheid te blijven rijden ging duidelijk omhoog.

    Om zo snel te kunnen rijden, moet je concessies doen.
    Je kan niet alles oversized uitvoeren, want dan wordt je fiets te groot, te zwaar, te lomp.
    Neem de wielen. Je hebt te maken met de rolweerstand, maar gelijktijdig ook met aerodynamica.
    Een bredere band kan zorgen voor een betere rolweerstand, maar is aerodynamisch minder gunstig, omdat je daar meer ruimte voor nodig hebt.
    We hebben daarom gekozen voor een bepaalde bandenmaat. Daar is de kuip op ontworpen. De marges die gehanteerd worden zijn minimaal, want in deze tak van sport telt elke millimeter.
    De achterbanden die we nu gebruiken passen nog net in de fiets. Op sommige plekken past er tussen de kuip en de band nog schuurpapiertje met korrel 150, maar korrel 60 past al niet meer. Dat is op de betreffende plekken voldoende.

    En dan kan blijken dat de 28mm brede banden uit de ene lichting een andere maat hebben dan de 28mm uit een andere lichting ook al komen ze van dezelfde leverancier. Voor de gemiddelde consument niet waarneembaar, maar voor ons kan dat betekenen dat je na een bandenwissel opeens een fiets hebt met een aanlopende of nog erger lekke band en moet je weer sleutelen. En zoals gezegd, een grotere marge is een grotere / zwaardere / lompere fiets.

    Wil je fietsen in plaats van sleutelen, neem dan geen recordfiets. Recordfietsen zijn trouwens sowieso niet geschikt voor de openbare weg, ze worden ontworpen voor specifieke wedstrijden op afgesloten terreinen.

    ReplyDelete
  3. 23mm bandjes natuurlijk, 28mm past echt niet!!

    ReplyDelete
  4. Je hebt helemaal gelijk Ben. We rijden uiteraard op 23mm brede banden.

    ReplyDelete