Welkom

Welkom op dit blog van Team Cygnus. Team Cygnus ontwerpt en bouwt speedbikes en speedtrikes die zich kunnen meten met de snelste ter wereld. Doelstelling is om met een optimale mens-machine combinatie wereldrecords te verbreken. Het Cygnus team bestaat uit technische specialisten van verschillende disciplines. Zij beschikken over vele jaren stroomlijn ervaring, zowel in racen als in ontwerpen. Alle Cygnus teamleden zijn wedstrijdrijders uitkomend op het hoogste niveau. Elk jaar rijden zij nationale en internationale wedstrijden als Battle Mountain, Wereld -en Europese kampioenschappen, Michigan Human Powered Speed Challenge, maar ook recordpogingen op de banen van RDW, DEKRA en Opel.

Op de pagina "Team" kunt u zien wie de leden zijn van Cygnus.

Saturday, September 14, 2013

Battle Mountain - dag 5

Gisteravond hebben Jan-Marcel en Thomas zich aangemeld voor de ochtendsessies. Gezien de relatief goede omstandigheden 's ochtends en de winderige omstandigheden 's avonds gaan we toch maar weer een ochtend meepakken. Jan-Marcel had gekozen voor de eerste sessie; Thomas voor de derde.


De omstandigheden zien er goed uit, de zon komt mooi door en nagenoeg geen wind. Na een kleine mijl voelt het wat moeizaam aan. Een blik op de srm-meter geeft aan dat er iets echt mis is. Te veel vermogen voor deze snelheid. De fiets naar de linkerbaan en daar is het geluid van een leeglopende band. Helaas kon de chase niet zo snel vangen, maar het blijft weer beperkt tot weer wat oppervlakkige krassen. Binnen no-time is de weg weer vrij. Na de eerste sessie rijden we snel op en neer naar Batte Mountain om een nieuwe binnenband en buitenband op te halen in het hotel.

Tegen de tijd dat we terug zijn bij start is het te laat voor Thomas zijn heat en proberen we Jan-Marcel in een latere heat te krijgen. Heat 4 is vol, maar er wordt nog een vijfde heat toegevoegd. De race verloopt goed, maar helaas nog geen persoonlijk record. Met een snelheid van 123,20 km/u voorlopig goed voor een derde plaats achter Wil Baselmans en Sebastiaan Bowier en op de voet gevolgd door Aurélien Bonneteau.


Vanavond gaan we niet rijden de weersverwachting is niet echt goed en we hebben de rust nodig.


Wat is Thomas aan het doen?
Onder de goede inzenders wordt een t-shirt verloot.

Friday, September 13, 2013

Battle Mountain - dag 4

Vanwege het weer heeft team Cygnus donderdag niet gereden.

Thursday, September 12, 2013

Battle Mountain - dag 3

Om een gegarandeerde plek in de avondsessies te verwerven, rijden David en Thomas vanmorgen op het lange parcours. Beiden zijn erop gebrand om te laten zien wat ze waard zijn. Vanwege Thomas zijn enkel wordt besloten om eerst Thomas te laten rijden zodat hij later David kan aanduwen als hij start. Thomas is te bang dat zijn enkel te veel pijn doet als we dit omdraaien. Gelukkig kunnen we vanmorgen gebruik maken van de diensten van Rob Hitchcock; Jan-Marcel kan daardoor vandaag lekker uitslapen om vanavond vol aan de bak te kunnen.

Rob Hitchcock en Team Cygnus 

We zijn ruimschoots op tijd op de parkeerplaats bij de "gravelpit" van de lokale mijn. En als een geoliede machine wordt de auto uitgepakt en de warm rijdt fiets klaargezet. David en Thomas kunnen rustig opwarmen want er moet eerst gewacht worden op de schoolbus en een kwalificatie heat.

Tegen de tijd dat we dan eindelijk Thomas kunnen laten rijden is de wind opgestoken en niet langer legaal. Jammer, maar Thomas' benen voelen nog niet optimaal na een dag lang staan tijdens "show and tell". Desondanks wordt een solide 64.72mph of 104,15km/h behaald. De snelheid is een direct gevolg van het slechte weer want niemand komt boven de 65mph uit.

Veel rijders besluiten niet te rijden vanwege het weer en als we terug zijn kunnen we David toch al in de tweede heat starten hierdoor. Als we David starten trekt de fiets naar rechts en rijdt David op het stopbord af langs de kant van de weg. Gelukkig kan David op tijd remmen en kunnen we opnieuw starten. Weer trekt de fiets naar rechts.

We besluiten niet verder te proberen en eerst het probleem te vinden en op te lossen. Al snel blijkt de fameuze remhandel de boosdoener; naar beneden geroteerd loopt deze tegen het frame en voorkomt stuur uitslag naar links. Probleem gevonden en opgelost schrijven we ons in voor de laatste heat. Helaas is het dan al zo laat dat we niet meer kunnen rijden, NDOT kan de weg niet langer open houden. David zal morgenochtend opnieuw een poging moeten wagen.

Over de avondruns kunnen we kort zijn. Het is de hele dag bewolkt geweest en tegen de tijd dat we naar de baan vertrekken zien we verschillende buitjes overtrekken. Onderweg blijkt de weg nat te zijn en vallen er nog steeds druppels. Als we bij de start aankomen staat iedereen op een kluitje bij de weg. Het is 'koud', winderig en vochtig. De avondsessie wordt geannuleerd. Rijden onder deze omstandigheden heeft geen enkele zin.

Wel schudden we nog even de hand van state trooper Arthur Aten. Inderdaad, de state trooper die ons vorig jaar op de bon slingerde vanwege het overschrijden van de speedlimit. Het is een leuk weerzien en hij herkent ons nog allemaal.

Wednesday, September 11, 2013

Battle Mountain - dag 2

De ochtendsessie staat in het teken van Thomas' kwalificatie. De weersomstandigheden zijn goed en hij is er op gebrand om een nette tijd neer te zetten. En dat lukt met een snelheid van 96,2 km/u. Dat betekent uitslapen de rest van de week. David en Jan-Marcel schrijven zich in voor de avondsessie.


Meteen na de ridersmeeting begint de show-and-tell. De leerlingen van de basisschool komen langs om hun tekeningen te laten zien, de fietsen te bekijken en handtekeningen te verzamelen. Dat is altijd een gezellige maar zeer drukke bedoening. David staat voor de eerste avondsessie op de lijst, Jan-Marcel als laatste in de laatste sessie. Na de aansluitende lunch gaan we snel terug naar het hotel. Nog snel even een powernap pakken voordat we weer aan de bak moeten.

Thomas en David hadden de startvolgorde nog niet gezien en samen lopen ze naar beneden om deze te bekijken. Dan blijkt dat daar een andere lijst hangt dan degene die rondging in het Civic Center. David staat niet meer op de lijst. Ze vragen Chris Broome wat er aan de hand is. Die geeft aan dat er snellere rijders zijn die toch 's avonds willen rijden; geen discussie mogelijk. Dat gooit de hele planning overhoop. Dit betekent dat David en Thomas morgenochtend toch weer moeten rijden om te laten zien dat ze toch echt snel genoeg zijn voor de avondsessies. De geplande powernaps worden ingekort en ietwat gehaast vertrekken we naar de baan.

Jan-Marcel rijdt zich rustig warm en de rest van het team zorgt ervoor dat de rust weer gevonden wordt. De voorbereiding ter plekke verloopt rustig en efficiënt. De eerdere tegenslag is weliswaar nog niet vergeten, maar we beseffen allemaal dat het geen zin heeft om er op dit moment energie aan te verspillen. De rit van Jan-Marcel verloopt voorspoedig met een snelheid van 121,6 km/u. Zoals hij achteraf zelf meldt: 'Ik heb veel gegeven, maar ben niet voluit gegaan. Ik voel me nog niet volledig fit; de dag was te hectisch voor een optimale voorbereiding.'


Tijdens de ridersmeeting vragen we nog hoeveel startlijsten er de volgende keer gaan circuleren. We krijgen te horen dat er in het vervolg maar 1 versie komt. Dat hopen we van harte, want met wisselende startlijsten valt niets te plannen. Voor het avondeten gaan we opnieuw naar de chinees en we vinden Rob Hitchcock bereid om het team morgenochtend bij te staan zodat Jan-Marcel zich morgenochtend nog weer kan omdraaien als David, Thomas en Frans weer naar de baan gaan.

Tuesday, September 10, 2013

Battle Mountain - dag 1

Het begon vandaag met de kwalificaties. Thomas stond in de eerste sessie gepland, David in de tweede en Jan-Marcel in de vierde. Thomas kwam goed weg en Frans en Jan-Marcel reden chase. Na ongeveer 1 mijl stond team Delft/Amsterdam langs de kant van de weg. Zij waren voor ons gestart, maar hadden blijkbaar pech. Dit bleek later een probleem met de ketting geweest te zijn. Een kleine kilometer verder zien we Thomas opeens naar de linkerbaan gaan. Die lijkt ook problemen te hebben. We halen hem snel in, zetten de auto ver in de berm en vangen hem op. We halen hem snel uit de fiets en maken de weg vrij voor de volgende deelnemers. Thomas had de indruk dat de ketting eraf lag. Hij trapte in het luchtledige. Als we even later terug zijn bij de start ligt de ketting gewoon op de tandwielen.

David reed een keurige kwalificatie. Hij heeft het rustig aan gedaan vanwege de hoeveelheid wind. Jan-Marcel rijdt ook zonder problemen door de kwalificatie. De wind was nog wat verder aangetrokken.

Thomas krijgt in de laatste sessie nog een kans om te kwalificeren. Helaas krijgt hij een lekke band en deze keer zijn we helaas niet snel genoeg om hem op te vangen. Hij wist de fiets echter bijna stil te zetten voordat hij omviel, dus de schade bleef beperkt tot een paar oppervlakkige krasjes in de lak. Die zijn 's middags weer weggewerkt.

Tijdens de avondsessie heeft alleen Jan-Marcel gereden. De rit zag er redelijk uit. Niet snel maar dat was gezien de hoeveelheid wind ook niet te verwachten. Bij de catch gebeurde echter iets opmerkelijks. Het eerste afremmen ging goed, maar vlak bij catch schiet de remgreep van het stuur af en viel er niet meer te remmen. Met een snelheid van ongeveer 35 km/u schoot hij catch voorbij. Net na catch lukte het hem om de remgreep weer op het stuur te krijgen. En remde hij alsnog verder af. Er was daar niemand meer om te vangen zodat hij op ongeveer 75 meter voor het roadblock omviel. De schade aan de fiets bestaat wederom uit wat oppervlakkige krasjes in de lak. Na de ridersmeeting (ook te volgen via u-stream: http://www.ustream.tv/channel/whpsc ) hebben we weer gegeten bij de chinees. Morgenochtend weer vroeg op voor de kwalificaties van Thomas.

Sunday, September 8, 2013

Battle Mountain - De heenreis (part two)

Vanochtend na het ontbijt de auto weer ingepakt en eerst maar eens naar Barnes and Noble. Als je van boeken/lezen houdt is dit echt een aanrader. Vervolgens door naar de REI; een buitensportzaak met een uitgebreid assortiment. Toen door naar Scheels; de winkel met het reuzenrad. Buiten op de parkeerplaats was een rv-show. We hadden die grote caravans, fifth wheels en campers al veel gezien, maar nog nooit van binnen bekeken. Dat kunnen we nu dus afvinken. Luxe huizen op wielen met travertin vloer, luxe keuken, wasmachines en wasdrogers aan boord. Heel wat anders dan kamperen met een tentje :-)

Na een bezoekje aan fuddruckers voor een grote hamburger hebben we onze reis hervat naar Battle Mountain. Daar kwamen we om 17:20 uur aan. De auto uitgepakt en even gezwommen in het zwembad. Het is nog redelijk rustig. Al en Alice de hand geschudt evenals Eric Ware, John Jackstone, Dave Larrington, Craig Johnson, Lerry Lem, Tom Amick, Chris Broome en Ben Goodall met zijn vrouw Yol. Georgy hebben we al wel gezien, maar nog niet gesproken.

Voor nu eerst tijd om te gaan slapen. Morgen is een sleuteldag en zullen we de fiets weer in elkaar gaan zetten.

Saturday, September 7, 2013

Battle Mountain - De heenreis (part 1)

In tegenstelling tot vorig jaar verloopt de heenreis tot op heden zonder problemen. We waren op tijd op Schiphol, we hadden allemaal een normale stoel en de vlucht verliep voorspoedig.

Bij de verhuurbalie in San Francisco, mocht David de lange rij overslaan omdat hij de boeking en de betaling al volledig online had gedaan. Ze probeerden hem nog wel allerlei andere auto's aan te smeren, maar daar trappen wij natuurlijk niet in. Een grotere auto heeft niet per definitie meer binnenruimte. Of heeft bijvoorbeeld een achterbank die niet in delen neer te klappen is.

Binnen drie kwartier konden we zo waar de auto inladen. Over de nieuwe Baybridge op weg naar Sacramento. Daar hebben we gewoontegetrouw weer gegeten bij Chipotle. Daarna nog het laatste stuk gereden tot aan Reno. We overnachten hier weer bij La Quinta. Voor morgen staan bezoekjes aan REI, Barnes and Noble en Scheels op de planning voordat we doorrijden naar Battle Mountain.